Home » Budda i Jego Nauki – podstawy
Siddhattha Gothama syn władcy z rodu Sakyów urodził się około 560 roku p.n.e. w miejscowości Lumbini (dzisiejszy Nepal). W wieku trzydziestu lat porzucił pałac swojego ojca i został wędrownym ascetą, który u boku wielu nauczycieli poszukiwał rozwiązania problemu ludzkiej egzystencji. Po latach nauk, prób, poszukiwań i wyrzeczeń w Uruvela pod drzewem Bodhi osiągnął Przebudzenie, został Buddhą. Po tym wydarzeniu przez kolejne 45 lat wędrował nauczając Dhammy. Swoich uczniów i uczennice wyświęcał na mnichów i mniszki. Stworzyli Oni Sanghę, czyli jeden z pierwszych klasztorów na świecie. Budda zmarł w wieku osiemdziesięciu lat.
Cztery Szlachetne Prawdy są pierwszą nauką jaką przekazał Budda ludziom po swoim Przebudzeniu. Były one zawarte w mowie (Dhammacakkappavattana Sutta, czyli Mowa o wprawieniu w ruch koła Dhammy) jaką skierował On do grupy pięciu napotkanych ascetów.
Cztery Szlachetne Prawdy są fundamentem, a zarazem kwintesencją Nauk Buddy.
A to jest, mnisi, szlachetna prawda o cierpieniu – narodziny są cierpieniem, starość jest cierpieniem, choroba jest cierpieniem, śmierć jest cierpieniem, z nieprzyjemnymi związek jest cierpieniem, z przyjemnymi rozdzielenie jest cierpieniem, nie otrzymuje się tego, czego się chce, to także jest cierpieniem – to, co jest złożone z pięciu zespołów chwytania jest cierpieniem.
A to jest, mnisi, szlachetna prawda o przyczynie cierpienia – to jest pragnienie, które prowadzi do odrodzenia, związane z przyjemnościami, tu i tam znajdujące przyjemność, a mianowicie – pragnienie przyjemności zmysłowych, pragnienie istnienia, pragnienie posiadania.
A to jest, mnisi, szlachetna prawda o ustaniu cierpienia – to, co jest właśnie tego pragnienia całkowitym zanikiem i zniszczeniem, porzuceniem, odrzuceniem – wyzwolenie i wolność od przywiązania.
A to jest, mnisi, szlachetna prawda o drodze, która prowadzi do ustania cierpienia – to jest właśnie szlachetna ośmioraka ścieżka, jak następuje:
Pięć wskazań, które są minimalnym zakresem dyscypliny moralnej, jaki powinien być obserwowany przez buddystę:
1. Panatipata veramani sikkhapadam samadiyami
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od odbierania życia.
2. Adinnadana veramani sikkhapadam samadiyami
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od brania tego, co nie jest mi dane.
3. Kamesu micchacara veramani sikkhapadam samadiyami
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od niewłaściwego zachowania seksualnego.
4. Musavada veramani sikkhapadam samadiyami
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od fałszywej mowy.
5. Sura-meraya-majja-pamadatthana veramani sikkhapadam samadiyami
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od spożywania destylowanych i sfermentowanych trunków, które są przyczyną braku dbałości.
Ludzie świeccy praktykują też poprzez podjęcie praktyki obserwacji ośmiu wskazań i kontemplowanie nauk Buddhy w Dzień Uposatha*. Tradycja Dni Uposatha przetrwała do dnia dzisiejszego dzięki tym, którzy ją kultywują, aspirując do rozwinięcia pełni ludzkiego potencjału.
Trzy dodatkowe wskazania:
6. Vikala-bhojana veramani sikkhapadam samadiyami.
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od jedzenia w nieodpowiednim czasie.
7. Nacca-gita-vadita-visuka-dassana mala-gandha-vilepana-dharana-mandana-vibhusanatthana veramani sikkha- padam samadiyami.
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od tańców, śpiewów, muzyki, oglądania przedstawień rozrywkowych, zdobienia ciała, używania perfum i kosmetyków.
8. Uccasayana-mahasayana veramani sikkhapadam samadiyami.
Zobowiązuje się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od korzystania z wysokich i dużych łoży.
———————–
*Dzień Uposatha to dzień świąteczny, który przypada w pełnię, nów, pierwszą i trzecią kwadrę księżyca, to znaczy mniej więcej co osiem dni.
Lekcja pierwsza:
Cały kurs składa się z sześciu lekcji.
Kurs to projekt Fundacji Drzewo Bodhi.
Theravāda Silesia